Skip to content
๐Š๐ž๐ง๐ง๐ข๐ฌ๐ž๐ฏ๐ž๐ง๐ญ ๐†๐š๐ฅ๐š๐ง๐๐—๐“: ๐ฐ๐š๐ญ ๐ฐ๐จ๐ซ๐๐ญ ๐ž๐ซ ๐ ๐ž๐ฏ๐ซ๐š๐š๐ ๐ ๐ฏ๐š๐ง ๐ž๐ž๐ง ๐š๐๐ฏ๐ข๐ฌ๐ž๐ฎ๐ซ ๐ฏ๐š๐ง ๐๐ž ๐ญ๐จ๐ž๐ค๐จ๐ฆ๐ฌ๐ญ?
19 maart 2024

We leven in een boeiende maar ingewikkelde tijd. Vraagstukken worden complexer en de noodzaak voor oplossingen steeds groter. De klimaatcrisis, een krappe arbeidsmarkt, polarisatie en het woningtekort zijn voorbeelden van zogenoemde wicked problems waar we voorlopig nog geen eenduidig antwoord op hebben.

Met een gemixte groep van externe deelnemers, adviseurs vanย GalanNXTย en deย Galan Groepย hebben we afgelopen donderdagavond verkend hoe de โ€˜adviseur van de toekomstโ€™ eruitziet en welke competenties er nodig zijn om de complexe uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd te bieden. We kwamen tot de volgende conclusies:

๐Ÿ“Œ Als adviseurs moeten we onszelf en organisaties leren om te gaan met verandering als constante. De menselijke neiging is om in een crisis terug te grijpen op het verleden, want daar zit kennis en comfort. Echter, zekerheid en controle zijn een illusie en oplossingen uit het verleden sluiten niet altijd aan op de huidige vraagstukken. De crux zit โ€˜m in zo goed mogelijk leren handelen binnen een context van onzekerheid.
๐Ÿ“Œ Steeds meer strategische opgaven worden niet meer benaderd vanuit รฉรฉn enkele organisatie, maar zijn organisatie overstijgend. In plaats van Lewins model ๐˜œ๐˜ฏ๐˜ง๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ, ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ worden vraagstukken veel meer systemisch aangevlogen en is er oog voor ketenverantwoordelijkheid. Hiertoe worden, naast rationeel-analytische zaken, de sociaalpsychologische aspecten steeds belangrijker om te beheersen voor een toekomstige adviseur. Aspecten als assertiviteit en empathie worden onmisbaar.
๐Ÿ“Œ Goed advieswerk draait uiteindelijk om het creรซren van hoop bij de klantorganisatie. Zonder hoop (op perspectief) ontbreekt het momentum voor verandering. Het creรซren van hoop is geen standaard proces. Het is een kunst die vraagt om veel oefening, net als vogels die leren hoe de thermiek in de lucht te gebruiken om zich moeiteloos omhoog te stuwen en grote afstanden af te leggen. Nieuwsgierigheid, niet-oordelen en creativiteit zijn enkele competenties die hierbij ondersteunend zijn.

We kijken terug op een bijzonder geslaagde avond, die ons inspiratie en inzichten heeft gebracht. Graag bedanken we alle aanwezigen en in het bijzonder partnerย Gerard van Dierenย en associate partnerย Patrick Nullens, hoogleraar bedrijfs- en leiderschapsethiek, voor de waardevolle reflecties.

 

Meer actuele nieuwtjes lezen over NXT? Volg ons via LinkedIn!

 

We leven in een boeiende maar ingewikkelde tijd. Vraagstukken worden complexer en de noodzaak voor oplossingen steeds groter. De klimaatcrisis, een krappe arbeidsmarkt, polarisatie en het woningtekort zijn voorbeelden van zogenoemde wicked problems waar we voorlopig nog geen eenduidig antwoord op hebben.

Met een gemixte groep van externe deelnemers, adviseurs vanย GalanNXTย en deย Galan Groepย hebben we afgelopen donderdagavond verkend hoe de โ€˜adviseur van de toekomstโ€™ eruitziet en welke competenties er nodig zijn om de complexe uitdagingen van vandaag en morgen het hoofd te bieden. We kwamen tot de volgende conclusies:

๐Ÿ“Œ Als adviseurs moeten we onszelf en organisaties leren om te gaan met verandering als constante. De menselijke neiging is om in een crisis terug te grijpen op het verleden, want daar zit kennis en comfort. Echter, zekerheid en controle zijn een illusie en oplossingen uit het verleden sluiten niet altijd aan op de huidige vraagstukken. De crux zit โ€˜m in zo goed mogelijk leren handelen binnen een context van onzekerheid.
๐Ÿ“Œ Steeds meer strategische opgaven worden niet meer benaderd vanuit รฉรฉn enkele organisatie, maar zijn organisatie overstijgend. In plaats van Lewins model ๐˜œ๐˜ฏ๐˜ง๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ, ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ worden vraagstukken veel meer systemisch aangevlogen en is er oog voor ketenverantwoordelijkheid. Hiertoe worden, naast rationeel-analytische zaken, de sociaalpsychologische aspecten steeds belangrijker om te beheersen voor een toekomstige adviseur. Aspecten als assertiviteit en empathie worden onmisbaar.
๐Ÿ“Œ Goed advieswerk draait uiteindelijk om het creรซren van hoop bij de klantorganisatie. Zonder hoop (op perspectief) ontbreekt het momentum voor verandering. Het creรซren van hoop is geen standaard proces. Het is een kunst die vraagt om veel oefening, net als vogels die leren hoe de thermiek in de lucht te gebruiken om zich moeiteloos omhoog te stuwen en grote afstanden af te leggen. Nieuwsgierigheid, niet-oordelen en creativiteit zijn enkele competenties die hierbij ondersteunend zijn.

We kijken terug op een bijzonder geslaagde avond, die ons inspiratie en inzichten heeft gebracht. Graag bedanken we alle aanwezigen en in het bijzonder partnerย Gerard van Dierenย en associate partnerย Patrick Nullens, hoogleraar bedrijfs- en leiderschapsethiek, voor de waardevolle reflecties.

 

Meer actuele nieuwtjes lezen over NXT? Volg ons via LinkedIn!

 

BIO




















Stacey Hulst

Stacey heeft vanuit verschillende rollen opdrachten uitgevoerd in het Nederlandse zorglandschap. Zij kent de vraagstukken binnen de (langdurige) zorg en het sociaal domein.