Is de Galan Groep vergelijkbaar met Ajax?
15 november 2019

Deze maand hebben we als GalanNXT onze nieuwe collega, Marten ten Kleij, mogen verwelkomen. Met al flink wat ervaring binnen de consultancy branche en een goede dosis aan leergierigheid, een mooie toevoeging aan ons team. In deze blog stelt Marten zich voor en vertelt hij zijn visie op het generatie denken en op de strategie van de voetbalclub Ajax:

Inmiddels ben ik de tel kwijtgeraakt over het aantal typeringen waarmee ‘mijn generatie’ is bestempeld: generatie X, Y of Z en ‘millennials’ als meest bekende en actuele benaming. Het blijft voor mij een vreemd fenomeen om een stempel op een hele generatie te drukken en vervolgens daar iedereen mee te kunnen typeren.

Aan het label ‘millennials’ hangen vaak woorden als innovatief, frisse blik, maatschappelijk betrokken en netwerkgericht. Maar voor mij is dit maar het halve verhaal. Organisaties zijn gek op millennials omdat ze innovatief én out-of-the-box denken (wat is daar überhaupt het verschil tussen?). Natuurlijk, wij denken innovatief en meer vanuit de moderne technieken en mogelijkheden. Al is het alleen maar omdat wij ermee zijn opgegroeid (of mee vergroeid?). Als het gaat om een ‘frisse blik’, is het vaak ook een soort eigenwijsheid. “Als het altijd zo heeft gewerkt, hoeft dat niet te betekenen dat er geen andere (betere) mogelijkheden zijn.” Ik vind het interessant om naar die nieuwe mogelijkheden te zoeken en ze toe te passen. Ik vraag me wel af waarom die innovatieve frisse blik vaak wordt gehangen aan deze generatie, kan mij niet voorstellen dat het ook niet in de andere generaties heeft gezeten.

Verbeteren, vernieuwen en ontdekken is volgens mij iets wat ons als mensheid altijd heeft getriggerd. Voor mij is het dan ook belangrijk om met die bril van vernieuwing en verbetering te kijken naar een situatie en te (blijven) ontdekken. Of het nu gaat om reguliere werkzaamheden, projecten of nieuwe ontwikkelingen: altijd blijven kijken of er geen andere oplossingen zijn. Noem het Kaizen, ‘continuous improvement’, reflecteren op eigen handelen of doorselecteren zoals in de sport. Ook de winnaars van de Olympische titels of de Champions League kijken namelijk hoe ze het beter kunnen doen om vervolgens (bijvoorbeeld) door te selecteren. Ajax is daarbij voor mij een goed voorbeeld: het aantrekken van meer ervaren krachten bleek de sleutel tot succes.

Kijkende naar organisaties: met één generatie of dé frisse blik van de millennial alleen kom je er niet. De juiste mix van ervaring en jong elan is essentieel. De stap naar de Galan Groep is voor mij een stap naar een omgeving waarin beide zit: innovatief denken en doen (met de millennials) binnen GalanNXT én leren van de ervaringen en kennis van de collega’s van de Galan Groep. Ervaring en innovatie samengebracht om samen tot resultaat te komen. Het belangrijkste is dat wij elkaar scherp houden en elkaar de vragen blijven stellen: is dit de beste methode/oplossing (vooraf) en (achteraf) hadden wij het anders kunnen doen?

Door die vragen te blijven stellen, blijf je scherp, blijf je kritisch op jezelf en blijf je leren. Leren van zowel jezelf als van de innovatieve collega’s en de ervaren collega’s om je heen. Elkaar beter maken door te blijven ontwikkelen! Net zoals bij Ajax…

Deze maand hebben we als GalanNXT onze nieuwe collega, Marten ten Kleij, mogen verwelkomen. Met al flink wat ervaring binnen de consultancy branche en een goede dosis aan leergierigheid, een mooie toevoeging aan ons team. In deze blog stelt Marten zich voor en vertelt hij zijn visie op het generatie denken en op de strategie van de voetbalclub Ajax:

Inmiddels ben ik de tel kwijtgeraakt over het aantal typeringen waarmee ‘mijn generatie’ is bestempeld: generatie X, Y of Z en ‘millennials’ als meest bekende en actuele benaming. Het blijft voor mij een vreemd fenomeen om een stempel op een hele generatie te drukken en vervolgens daar iedereen mee te kunnen typeren.

Aan het label ‘millennials’ hangen vaak woorden als innovatief, frisse blik, maatschappelijk betrokken en netwerkgericht. Maar voor mij is dit maar het halve verhaal. Organisaties zijn gek op millennials omdat ze innovatief én out-of-the-box denken (wat is daar überhaupt het verschil tussen?). Natuurlijk, wij denken innovatief en meer vanuit de moderne technieken en mogelijkheden. Al is het alleen maar omdat wij ermee zijn opgegroeid (of mee vergroeid?). Als het gaat om een ‘frisse blik’, is het vaak ook een soort eigenwijsheid. “Als het altijd zo heeft gewerkt, hoeft dat niet te betekenen dat er geen andere (betere) mogelijkheden zijn.” Ik vind het interessant om naar die nieuwe mogelijkheden te zoeken en ze toe te passen. Ik vraag me wel af waarom die innovatieve frisse blik vaak wordt gehangen aan deze generatie, kan mij niet voorstellen dat het ook niet in de andere generaties heeft gezeten.

Verbeteren, vernieuwen en ontdekken is volgens mij iets wat ons als mensheid altijd heeft getriggerd. Voor mij is het dan ook belangrijk om met die bril van vernieuwing en verbetering te kijken naar een situatie en te (blijven) ontdekken. Of het nu gaat om reguliere werkzaamheden, projecten of nieuwe ontwikkelingen: altijd blijven kijken of er geen andere oplossingen zijn. Noem het Kaizen, ‘continuous improvement’, reflecteren op eigen handelen of doorselecteren zoals in de sport. Ook de winnaars van de Olympische titels of de Champions League kijken namelijk hoe ze het beter kunnen doen om vervolgens (bijvoorbeeld) door te selecteren. Ajax is daarbij voor mij een goed voorbeeld: het aantrekken van meer ervaren krachten bleek de sleutel tot succes.

Kijkende naar organisaties: met één generatie of dé frisse blik van de millennial alleen kom je er niet. De juiste mix van ervaring en jong elan is essentieel. De stap naar de Galan Groep is voor mij een stap naar een omgeving waarin beide zit: innovatief denken en doen (met de millennials) binnen GalanNXT én leren van de ervaringen en kennis van de collega’s van de Galan Groep. Ervaring en innovatie samengebracht om samen tot resultaat te komen. Het belangrijkste is dat wij elkaar scherp houden en elkaar de vragen blijven stellen: is dit de beste methode/oplossing (vooraf) en (achteraf) hadden wij het anders kunnen doen?

Door die vragen te blijven stellen, blijf je scherp, blijf je kritisch op jezelf en blijf je leren. Leren van zowel jezelf als van de innovatieve collega’s en de ervaren collega’s om je heen. Elkaar beter maken door te blijven ontwikkelen! Net zoals bij Ajax…

BIO