Skip to content
Wat heeft jou de afgelopen tijd het meest beziggehouden in je werk?
24 mei 2024

Bij GalanNXT geloven we sterk in de kracht van intervisie. Elke 2 maanden komen onze intervisiegroepen bijeen. Lees hieronder hoe we dit precies invullen.

Eens in de twee maanden komen onze intervisiegroepen bijeen. Tijdens een lunch op kantoor of onder het genot van een home cooked meal bij een van de collega’s thuis. Voorafgaand aan de intervisie levert iedereen alvast kort een casus aan. Dit kan en mag van alles zijn: iets wat al heeft plaatsgevonden, waar je middenin zit, wat nog staat te gebeuren, waar je zelf niet goed uitkomt, tegenop ziet of je achteraf vervelend over voelt. Niets is te gek: er kan in alle openheid en vertrouwen met elkaar gedeeld worden.

Oordeelloos luisteren en open vragen stellen zijn belangrijke ingrediënten van een succesvolle intervisie, daarop houden we elkaar scherp en spreken we elkaar aan.

Roulatie en variatie

De intervisie start altijd met een korte check-in om even van het werk los te komen en echt aanwezig te zijn. We delen onze casussen met elkaar en er wordt ten minste één casusinbrenger gekozen. Bijvoorbeeld omdat die casus op dat moment voor meerdere collega’s relevant is of omdat het een urgente casus betreft, iemand die echt even intervisie nodig heeft. De casusinbrenger faciliteert de volgende intervisie: op die manier rouleren we die rol. NXT heeft een goed gevulde digitale bibliotheek aan intervisiemethodes waar ook steeds weer nieuwe methodieken aan toegevoegd worden. Doordat de facilitator steeds kiest uit verschillende methodes blijft de intervisie verrassen en voorkomen we voorspelbaarheid of verveling.

Reflecteren en van elkaar leren

Uitgangspunt van intervisie is dat we met elkaar casuïstiek uit de praktijk bespreken, hierin met elkaar meedenken en scherpte aanbrengen. Intervisie ‘dwingt’ jezelf om echt even een stap terug te doen en de tijd te nemen om te reflecteren op jezelf en je eigen handelen. Het helpt ons ook om te signaleren wanneer een collega het moeilijk heeft en even iets meer steun behoeft. De rijkdom van verschillende perspectieven geeft een impuls aan onze ontwikkeling. Dat geldt zowel voor de inbrenger als voor de groep omdat de casuïstiek en perspectieven herkenning en bewustzijn opleveren.

Conclusies en lessen voor de organisatie en thema intervisies

Elke intervisie sluiten we af met het bespreken van de conclusies en lessen voor de organisatie. Wat is de rode draad uit de behandeling van deze casus? Wat kunnen we hier als team van leren? Die lessen en rode draden worden jaarlijks in ons teamoverleg besproken. We kijken dan samen of we op bepaalde onderdelen nog wat extra werk te doen hebben met elkaar. Een aantal keer per jaar staat de intervisie in het teken van een bepaald thema zoals kwaliteit en klantevaluaties of diversiteit en sociale veiligheid. Op die manier besteden we expliciet extra aandacht aan onderwerpen die voor ons belangrijk zijn.

Dus, maak er tijd voor

Intervisie is iets wat veel organisaties of teams zich voornemen maar wat er regelmatig toch bij inschiet. We zijn trots op hoe gedisciplineerd wij intervisie hebben met elkaar: daar plukken we uiteindelijk zelf de vruchten van. Het leert ons over onszelf, over elkaar, het maakt ons bewust en versterkt onze verbinding. Dus, maak er echt tijd voor met elkaar en stel jezelf en je collega’s met regelmaat de vraag: wat heeft jou de afgelopen tijd het meest beziggehouden in je werk?

Door: Simone Zwart, sociale- en organisatiepsycholoog en adviseur bij GalanNX

 

Wil je graag meer weten over (hoe wij) werken bij GalanNXT? Aarzel niet en neem contact met ons op via backoffice@galannxt.nl of bel naar (0)35 694 80 00.

Bij GalanNXT geloven we sterk in de kracht van intervisie. Elke 2 maanden komen onze intervisiegroepen bijeen. Lees hieronder hoe we dit precies invullen.

Eens in de twee maanden komen onze intervisiegroepen bijeen. Tijdens een lunch op kantoor of onder het genot van een home cooked meal bij een van de collega’s thuis. Voorafgaand aan de intervisie levert iedereen alvast kort een casus aan. Dit kan en mag van alles zijn: iets wat al heeft plaatsgevonden, waar je middenin zit, wat nog staat te gebeuren, waar je zelf niet goed uitkomt, tegenop ziet of je achteraf vervelend over voelt. Niets is te gek: er kan in alle openheid en vertrouwen met elkaar gedeeld worden.

Oordeelloos luisteren en open vragen stellen zijn belangrijke ingrediënten van een succesvolle intervisie, daarop houden we elkaar scherp en spreken we elkaar aan.

Roulatie en variatie

De intervisie start altijd met een korte check-in om even van het werk los te komen en echt aanwezig te zijn. We delen onze casussen met elkaar en er wordt ten minste één casusinbrenger gekozen. Bijvoorbeeld omdat die casus op dat moment voor meerdere collega’s relevant is of omdat het een urgente casus betreft, iemand die echt even intervisie nodig heeft. De casusinbrenger faciliteert de volgende intervisie: op die manier rouleren we die rol. NXT heeft een goed gevulde digitale bibliotheek aan intervisiemethodes waar ook steeds weer nieuwe methodieken aan toegevoegd worden. Doordat de facilitator steeds kiest uit verschillende methodes blijft de intervisie verrassen en voorkomen we voorspelbaarheid of verveling.

Reflecteren en van elkaar leren

Uitgangspunt van intervisie is dat we met elkaar casuïstiek uit de praktijk bespreken, hierin met elkaar meedenken en scherpte aanbrengen. Intervisie ‘dwingt’ jezelf om echt even een stap terug te doen en de tijd te nemen om te reflecteren op jezelf en je eigen handelen. Het helpt ons ook om te signaleren wanneer een collega het moeilijk heeft en even iets meer steun behoeft. De rijkdom van verschillende perspectieven geeft een impuls aan onze ontwikkeling. Dat geldt zowel voor de inbrenger als voor de groep omdat de casuïstiek en perspectieven herkenning en bewustzijn opleveren.

Conclusies en lessen voor de organisatie en thema intervisies

Elke intervisie sluiten we af met het bespreken van de conclusies en lessen voor de organisatie. Wat is de rode draad uit de behandeling van deze casus? Wat kunnen we hier als team van leren? Die lessen en rode draden worden jaarlijks in ons teamoverleg besproken. We kijken dan samen of we op bepaalde onderdelen nog wat extra werk te doen hebben met elkaar. Een aantal keer per jaar staat de intervisie in het teken van een bepaald thema zoals kwaliteit en klantevaluaties of diversiteit en sociale veiligheid. Op die manier besteden we expliciet extra aandacht aan onderwerpen die voor ons belangrijk zijn.

Dus, maak er tijd voor

Intervisie is iets wat veel organisaties of teams zich voornemen maar wat er regelmatig toch bij inschiet. We zijn trots op hoe gedisciplineerd wij intervisie hebben met elkaar: daar plukken we uiteindelijk zelf de vruchten van. Het leert ons over onszelf, over elkaar, het maakt ons bewust en versterkt onze verbinding. Dus, maak er echt tijd voor met elkaar en stel jezelf en je collega’s met regelmaat de vraag: wat heeft jou de afgelopen tijd het meest beziggehouden in je werk?

Door: Simone Zwart, sociale- en organisatiepsycholoog en adviseur bij GalanNX

 

Wil je graag meer weten over (hoe wij) werken bij GalanNXT? Aarzel niet en neem contact met ons op via backoffice@galannxt.nl of bel naar (0)35 694 80 00.

BIO