Aan de andere kant van de collegezaal
11 november 2020

Bij GalanNXT koesteren we de uniciteit van onze NXT-adviseurs. Geen NXT’er is hetzelfde en dat willen we juist zo houden. We werken aan verschillende opdrachten, vervullen verschillende rollen én hebben allemaal wel een eigen specifieke nevenactiviteit of project. Zo geeft Emma les aan de Universiteit Utrecht. In deze blog deelt ze haar ervaring vanuit de andere kant van de collegezaal.

Terug naar de Uni
Mijn eigen studententijd eindigde in 2017 met het afronden van mijn master Sociale en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden. Toch keer ik elk collegejaar weer terug naar de Universiteit, maar dan om zelf les te geven. Samen met een collega en oud-collega doceer ik elke vrijdagmiddag het vak ‘Strategische HRM-vaardigheden’ aan een groep masterstudenten. Dit is een keuzevak waarbij studenten een aantal weken aan de slag gaan met een klein adviestraject, waarbij ze werken aan strategische HR-vraagstukken uit echte organisaties. In deze adviestrajecten leren studenten de vertaling te maken van HR-inzichten uit de wetenschappelijke literatuur naar de praktijk. Daarnaast ervaren ze gelijk de praktische uitdagingen vanuit de advieswereld, zoals een opdrachtgever die traag reageert of de uitdaging om van een enorm verhaal een samenhangend advies voor de klant te schrijven.

We leren studenten de vertaling te maken van HR-inzichten uit de wetenschappelijke literatuur naar de praktijk.

Het vak dat ik had willen volgen
Het vak wat we mogen geven is precies het vak waarvan ik had gewild dat ik het zelf had kunnen volgen. Het is namelijk een vak dat de verbinding legt tussen de kennis en kunde van de academische wereld met de praktijk. De verbinding tussen theorie en praktijk is voor het HBO- en MBO-onderwijs redelijk vanzelfsprekend, maar zelf zie ik nog te vaak dat deze in het universitaire onderwijs ontbreekt. Het is mooi om nu juist aan die verbinding te werken. Gedurende een aantal weken proberen wij de studenten dan ook zoveel mogelijk te leren over de praktische vaardigheden die zij als wellicht toekomstig HR-businesspartner of consultant kunnen gebruiken.

Mooi werk
Ik vind het mooi om te mogen werken met studenten, hen iets te leren en te begeleiden in hun praktijkopdrachten. Juist omdat mijn eigen tijd als masterstudent nog relatief kort geleden is, kan ik mij goed in hen verplaatsen. Uiteraard ligt de focus op de inhoud en het aanleren van vaardigheden, maar ik merk dat ik juist ook van meerwaarde voor hen kan zijn door het delen van tips en tricks uit de praktijk. Met name het belang van het inleven in de behoefte van de klant is iets wat we vaak benadrukken. Is de klant geholpen met een uitgebreide academische paper of is er behoefte aan één A4 met een duidelijk overzicht? Het antwoord is vaak optie twee terwijl academische studenten soms nog geneigd zijn tot het eerste. Het is dan mooi om mee te geven dat toegevoegde waarde niet zit in het zo correct mogelijk uitzoeken en uitschrijven van een onderwerp.

Juist omdat mijn eigen tijd als masterstudent nog relatief kort geleden is, kan ik mij goed in hen verplaatsen.

Win-win
Ook voor mij als docent is deze tijd weer enorm leerzaam. De standaard vaardigheden van een docent zoals het helder en bondig kunnen uitleggen van inhoud, is ook een nuttige vaardigheid om voor mijzelf als adviseur te ontwikkelen. Daarnaast geniet ik erg van de inhoudelijke discussies met de studenten. Het is ontzettend interessant om ieders visie te horen op een ingewikkeld strategisch thema en daar dan het gesprek over aan te gaan. Iets wat wij ook zeker stimuleren gedurende onze colleges. Zeker nu ik ook als adviseur aan een grote opdracht bij een onderwijsinstelling werk, is het goed om ervaring op te doen met doceren in coronatijd. Het vraagt aardig wat flexibiliteit om zowel live als digitaal les te geven en telkens weer een goede invulling te geven aan je programma. Deze ervaring is een mooie bijvangst die mij helpt in het goed uitvoeren van m’n klantopdracht.

Carrièreswitch?
Over twee weken zit het blok er weer op en ga ik weer voor 100% aan de slag met klantopdrachten. Ik ben trots op de resultaten die de studenten ook dit jaar weer neer hebben gezet en door het hybride lesgeven ben ik een ervaring rijker. Fulltime lesgeven sluit ik voorlopig nog even uit. Juist de diversiteit met opdrachten bij de klant én de universiteit vind ik zo leuk, dus elk jaar een blok lesgeven is voor mij de perfecte balans!

Word jij enthousiast van de unieke verhalen van onze NXT-adviseur en ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Kijk dan bij onze NXT Step.

Bij GalanNXT koesteren we de uniciteit van onze NXT-adviseurs. Geen NXT’er is hetzelfde en dat willen we juist zo houden. We werken aan verschillende opdrachten, vervullen verschillende rollen én hebben allemaal wel een eigen specifieke nevenactiviteit of project. Zo geeft Emma les aan de Universiteit Utrecht. In deze blog deelt ze haar ervaring vanuit de andere kant van de collegezaal.

Terug naar de Uni
Mijn eigen studententijd eindigde in 2017 met het afronden van mijn master Sociale en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden. Toch keer ik elk collegejaar weer terug naar de Universiteit, maar dan om zelf les te geven. Samen met een collega en oud-collega doceer ik elke vrijdagmiddag het vak ‘Strategische HRM-vaardigheden’ aan een groep masterstudenten. Dit is een keuzevak waarbij studenten een aantal weken aan de slag gaan met een klein adviestraject, waarbij ze werken aan strategische HR-vraagstukken uit echte organisaties. In deze adviestrajecten leren studenten de vertaling te maken van HR-inzichten uit de wetenschappelijke literatuur naar de praktijk. Daarnaast ervaren ze gelijk de praktische uitdagingen vanuit de advieswereld, zoals een opdrachtgever die traag reageert of de uitdaging om van een enorm verhaal een samenhangend advies voor de klant te schrijven.

We leren studenten de vertaling te maken van HR-inzichten uit de wetenschappelijke literatuur naar de praktijk.

Het vak dat ik had willen volgen
Het vak wat we mogen geven is precies het vak waarvan ik had gewild dat ik het zelf had kunnen volgen. Het is namelijk een vak dat de verbinding legt tussen de kennis en kunde van de academische wereld met de praktijk. De verbinding tussen theorie en praktijk is voor het HBO- en MBO-onderwijs redelijk vanzelfsprekend, maar zelf zie ik nog te vaak dat deze in het universitaire onderwijs ontbreekt. Het is mooi om nu juist aan die verbinding te werken. Gedurende een aantal weken proberen wij de studenten dan ook zoveel mogelijk te leren over de praktische vaardigheden die zij als wellicht toekomstig HR-businesspartner of consultant kunnen gebruiken.

Mooi werk
Ik vind het mooi om te mogen werken met studenten, hen iets te leren en te begeleiden in hun praktijkopdrachten. Juist omdat mijn eigen tijd als masterstudent nog relatief kort geleden is, kan ik mij goed in hen verplaatsen. Uiteraard ligt de focus op de inhoud en het aanleren van vaardigheden, maar ik merk dat ik juist ook van meerwaarde voor hen kan zijn door het delen van tips en tricks uit de praktijk. Met name het belang van het inleven in de behoefte van de klant is iets wat we vaak benadrukken. Is de klant geholpen met een uitgebreide academische paper of is er behoefte aan één A4 met een duidelijk overzicht? Het antwoord is vaak optie twee terwijl academische studenten soms nog geneigd zijn tot het eerste. Het is dan mooi om mee te geven dat toegevoegde waarde niet zit in het zo correct mogelijk uitzoeken en uitschrijven van een onderwerp.

Juist omdat mijn eigen tijd als masterstudent nog relatief kort geleden is, kan ik mij goed in hen verplaatsen.

Win-win
Ook voor mij als docent is deze tijd weer enorm leerzaam. De standaard vaardigheden van een docent zoals het helder en bondig kunnen uitleggen van inhoud, is ook een nuttige vaardigheid om voor mijzelf als adviseur te ontwikkelen. Daarnaast geniet ik erg van de inhoudelijke discussies met de studenten. Het is ontzettend interessant om ieders visie te horen op een ingewikkeld strategisch thema en daar dan het gesprek over aan te gaan. Iets wat wij ook zeker stimuleren gedurende onze colleges. Zeker nu ik ook als adviseur aan een grote opdracht bij een onderwijsinstelling werk, is het goed om ervaring op te doen met doceren in coronatijd. Het vraagt aardig wat flexibiliteit om zowel live als digitaal les te geven en telkens weer een goede invulling te geven aan je programma. Deze ervaring is een mooie bijvangst die mij helpt in het goed uitvoeren van m’n klantopdracht.

Carrièreswitch?
Over twee weken zit het blok er weer op en ga ik weer voor 100% aan de slag met klantopdrachten. Ik ben trots op de resultaten die de studenten ook dit jaar weer neer hebben gezet en door het hybride lesgeven ben ik een ervaring rijker. Fulltime lesgeven sluit ik voorlopig nog even uit. Juist de diversiteit met opdrachten bij de klant én de universiteit vind ik zo leuk, dus elk jaar een blok lesgeven is voor mij de perfecte balans!

Word jij enthousiast van de unieke verhalen van onze NXT-adviseur en ben je toe aan een volgende stap in je carrière? Kijk dan bij onze NXT Step.

BIO


















Emma van Wissen

Emma heeft vlieguren gemaakt met het vormen van HR-visies en -strategieën, opzetten van strategische ontwikkeltrajecten en faciliteren van sessies.