Skip to content
3 handige tips uit The Pyramid Principle
20 maart 2019

 

    • In 1987 publiceerde Barbara Minto het boek The Pyramid Principle. Het boek staat bekend als een ‘gouwe ouwe’ en legt aan de hand van verschillende stappen en vuistregels uit hoe je een tekst of presentatie logisch kunt structureren. Minto stelt dat je altijd moet starten met je kernboodschap en vanuit daar doorgaat met de bijbehorende argumenten. Door dit principe goed te verwerken in je tekst of presentatie zorg je ervoor dat het publiek jouw verhaal begrijpt en voorkom je dat ze vroegtijdig afhaken of het verhaal verkeerd interpreteren. Naast haar algemene uitleg en instructies, staat het boek ook vol met overige tips en weetjes, waarvan we de volgende drie hebben uitgelicht:

 

‘The magical number seven’

Ons brein kan in één moment maar een beperkt aantal ideeën in het kortetermijngeheugen opslaan. Voor veel mensen ligt dit aantal van ideeën rond de zeven. Zodra dit aantal boven de zeven komt, gaat het brein deze categoriseren. Categoriseren is in principe een handige tool van onze hersenen, maar we doen het als mensen vaak allemaal vanuit ons eigen perspectief. Als drie mensen een ongestructureerde tekst met 10 ideeën lezen, kan dit theoretisch leiden tot 3 verschillende manieren van categoriseren. Daarom is het als schrijver van een tekst of presentatie essentieel dat je zelf al voor de categorisering zorgt. Wanneer je tekst dus meer dan zeven losse ideeën heeft, maak dan zelf de categorisering, zodat je lezers de boodschap interpreteren zoals jij het hebt bedoeld.

‘Make sure you and the reader are standing in the same place’

Bij het overbrengen van een boodschap via tekst of presentatie, zijn we vaak nog te naïef wanneer het gaat om de focus en concentratie van ons publiek. Terwijl we als schrijver/presentator vanaf het begin de kernboodschap en het belang daarvan in beeld hebben, zit ons publiek vaak nog met hun hoofd bij de vorige vergadering, op de telefoon een e-mail te beantwoorden of gewoon even uit te rusten. Daarom is een goede introductie essentieel. Minto stelt daarover het volgende: de introductie vertelt een lezer wat hij al weet, waardoor hij wordt herinnerd aan de vraag die hij heeft, waarop jouw tekst of presentatie het antwoord zal gaan geven. Door deze opbouw in je introductie op te nemen, zorg je ervoor dat jij en je publiek hetzelfde vertrekpunt hebben, waarna je door kan gaan op de kernboodschap zelf.

‘Be MECE’

Wellicht is deze term je al bekend, zonder dat je ooit van Barbara Minto hebt gehoord: ‘Be MECE!’ MECE staat voor Mutually Exclusive, Collectively Exhaustive, oftewel: wederzijds uitsluitend, gezamenlijk uitputtend. Door dit principe toe te passen op je tekst met kernboodschap en bijbehorende argumenten, check je of je verschillende argumenten elkaar niet overlappen en of het totaal aan argumenten ook je volledige kernboodschap dekt. Dit helpt om de logica binnen je verhaal te behouden en voorkomt verschillende en/of verkeerde interpretaties van je publiek.

 

Succes met het schrijven van je volgende tekst. Maak er een mooi, maar vooral logisch verhaal van!

 

    • In 1987 publiceerde Barbara Minto het boek The Pyramid Principle. Het boek staat bekend als een ‘gouwe ouwe’ en legt aan de hand van verschillende stappen en vuistregels uit hoe je een tekst of presentatie logisch kunt structureren. Minto stelt dat je altijd moet starten met je kernboodschap en vanuit daar doorgaat met de bijbehorende argumenten. Door dit principe goed te verwerken in je tekst of presentatie zorg je ervoor dat het publiek jouw verhaal begrijpt en voorkom je dat ze vroegtijdig afhaken of het verhaal verkeerd interpreteren. Naast haar algemene uitleg en instructies, staat het boek ook vol met overige tips en weetjes, waarvan we de volgende drie hebben uitgelicht:

 

‘The magical number seven’

Ons brein kan in één moment maar een beperkt aantal ideeën in het kortetermijngeheugen opslaan. Voor veel mensen ligt dit aantal van ideeën rond de zeven. Zodra dit aantal boven de zeven komt, gaat het brein deze categoriseren. Categoriseren is in principe een handige tool van onze hersenen, maar we doen het als mensen vaak allemaal vanuit ons eigen perspectief. Als drie mensen een ongestructureerde tekst met 10 ideeën lezen, kan dit theoretisch leiden tot 3 verschillende manieren van categoriseren. Daarom is het als schrijver van een tekst of presentatie essentieel dat je zelf al voor de categorisering zorgt. Wanneer je tekst dus meer dan zeven losse ideeën heeft, maak dan zelf de categorisering, zodat je lezers de boodschap interpreteren zoals jij het hebt bedoeld.

‘Make sure you and the reader are standing in the same place’

Bij het overbrengen van een boodschap via tekst of presentatie, zijn we vaak nog te naïef wanneer het gaat om de focus en concentratie van ons publiek. Terwijl we als schrijver/presentator vanaf het begin de kernboodschap en het belang daarvan in beeld hebben, zit ons publiek vaak nog met hun hoofd bij de vorige vergadering, op de telefoon een e-mail te beantwoorden of gewoon even uit te rusten. Daarom is een goede introductie essentieel. Minto stelt daarover het volgende: de introductie vertelt een lezer wat hij al weet, waardoor hij wordt herinnerd aan de vraag die hij heeft, waarop jouw tekst of presentatie het antwoord zal gaan geven. Door deze opbouw in je introductie op te nemen, zorg je ervoor dat jij en je publiek hetzelfde vertrekpunt hebben, waarna je door kan gaan op de kernboodschap zelf.

‘Be MECE’

Wellicht is deze term je al bekend, zonder dat je ooit van Barbara Minto hebt gehoord: ‘Be MECE!’ MECE staat voor Mutually Exclusive, Collectively Exhaustive, oftewel: wederzijds uitsluitend, gezamenlijk uitputtend. Door dit principe toe te passen op je tekst met kernboodschap en bijbehorende argumenten, check je of je verschillende argumenten elkaar niet overlappen en of het totaal aan argumenten ook je volledige kernboodschap dekt. Dit helpt om de logica binnen je verhaal te behouden en voorkomt verschillende en/of verkeerde interpretaties van je publiek.

 

Succes met het schrijven van je volgende tekst. Maak er een mooi, maar vooral logisch verhaal van!

BIO





Jessica van der Plas

Jessica is onze resultaatgerichte idealist. Zij helpt organisaties met haar combinatie van doelgerichtheid en flexibiliteit.